Turnaj v JaD nebude "klasickou adventurou", ve
které byste museli udělat konkrétní věci
konkrétním způsobem a odehrát tak předpřipravený
příběh. Právě naopak. Bude jen na vás, kým vaše
postavy budou a jak k zápletce přistoupí a
nápaditost a schopnost překvapit Průvodce se
bude rozhodně cenit. Podobně neotřelý přístup,
roleplaying a ochota riskovat a naplňovat
žánrová klišé (z žánru, který si sami částečně
určíte) budou pro vítězství určitě přínosnější
než dobrá znalost pravidel a schopnost v nich
pořádně kombit (i když pokud takovými
dovednostmi vládnete, tak je určitě využijete
také).
Hrát se bude opět ve třech kolech, tentokrát
budete mít na každé z nich čtyři hodiny:
První kolo proběhne v pátek večer od 19 do
23 h.
Druhé v sobotu od 9 do 13 h.
Finále se odehraje v neděli od 9 do 13 h.
Příběh a celý turnaj budou koncipované takovým
způsobem, abyste si hraní užili bez ohledu na
výsledek, aby se všichni především bavili hrou a
odjížděli se zážitkem, který mohou sdílet i s
několika dalšími skupinami fanoušků JaD!
Úvod do příběhu
Tak spusť, od tý doby, co ses vrátil ze
Rmutný Skály, vypadáš nějak nakrknutě.
Ani se neptej…
No tak, dyť vypadáš, že s tím potřebuješ jít
ven.
Fajn. Ale nesmíš to nikomu vytroubit!
Jako hrob…
Mladý trpaslík se nakloní ke svému příbuznému a
ještě ztiší hlas.
Abych řek pravdu, takovou krizi Skála ještě
nezažila, co si aspoň já pamatuju.
Samozřejmě se něco pokazilo zrovna když
umřel starej král Tharan Železovousý a
začalo období smutku. Před týdnem do města
dorazil celý klan Temnorytců. Víš který –
jedni z těch divnejch co žijou zalezlí
hluboko ve Starosněmu, uctívají Temnotu, aby
je nechala na pokoji, a předkové ví, co
eště.
Počkej, jako fakt celej klan?
Jo, aspoň to, co z něj zbylo. Temnota podle
všeho sežrala jejich domov, a tak přeživší
sebrali ženský, děcka a utíkali se schovat k
nám. No a město bez krále je teď má na krku.
Ale to není to nejdivnější…
Mladší trpaslík se podezřívavě rozhlédl kolem a
ještě ztišil hlas na rovinu sotva slyšitelného
šepotu.
Pár z nich blábolilo cosi o tom, že došlo k
nějaký zradě, porušení úmluvy nebo předkové
ví čeho. A Temnota kromě jejich domova
sežrala i… někoho, koho tam Temnorytci
střežili a kdo prý dovede splnit komukoliv i
to nejšílenější přání. Ale pokud to ten
někdo přežil a pořád tam je…
Starší trpaslík chvíli přemýšlel a pak zavrtěl
hlavou.
Jakože chápu, proč tě to tak vzalo, ale celý
mi to zní trochu přitažený za vlasy. Všechny
ty povídačky o tom, co všechno se neskrývá v
hlubinách… Víš co, raději si pojď lehnout,
ať můžeme zítra s čistou hlavou probrat
obchody.
***
Skrýváš se ve stínech ještě nějaký čas poté, co
oba trpaslíci odešli. Nejen z přirozené
opatrnosti – dlouho v tobě rezonuje jejich
rozhovor. Přání? Jakékoliv přání? Pohádky… Ale
co když… Mohlo by se vám tak konečně splnit to,
po čem nejvíce toužíte? Rozhodneš se. A vzápětí
mizíš do temné noci sdělit ostatním, že brzy
vyrážíte na cestu. Protože ono ztracené Přání
jistě nezůstane dlouho bez povšimnutí…
Jeskyně a draci
Jeskyně a draci jsou českou variantou 5. edice
DnD – jednoduchého a světově super-oblíbeného
herního systému, který přinesl renesanci celé
RPG scény. Jeskyně a draci jsou s původní 5e
plně kompatibilní a navíc nad původní pravidla
přináší i mnoho rozšiřujících a variantních
pravidel a přidávají i odkaz klasického Dračího
doupěte. Pro účast na turnaji nemusíte mít
Jeskyně a draky nijak podrobně nastudované,
bohatě stačí přečíst si
osmistránkový úvodní komiks,
kde najdete vysvětlena všechna nejdůležitější
pravidla!
Pravidla jsou k dispozici i online
nebo
v PDF za pay-what-you-want.
Zápletka
Dozvěděli jste se, že Temnota pohltila část
Starosněmu, Trpasličího města hluboko pod
zemí, a možná tak uvolnila cestu k Trpaslíky
dříve střežené bytosti schopné vám splnit
libovolné přání. Možná to je jen povídačka,
možná je bytost dávno pryč nebo opět v
trpasličí moci, ale i pokud je jen malá
šance, že by to mohla být pravda, tak to
stojí za pokus. Jen se tam musíte dostat
včas - stranou jiných hrozeb dřív, než
bytost pohltí Temnota.
Motivace a cíle
Vymyslete si, jaké Přání si chcete nechat
splnit a proč. Je to jen na vás, ale
musí jít o něco souvisejícího s okolním
Materiálním světem.
Jako skupina se na svém přání musíte shodnout -
alespoň navenek a sami před sebou. Že jednotlivé
postavy budou mít pro dané přání různé motivace,
popř. si snad i budou tajně přát něco jiného, je
věc druhá. (Všechna přání se ale stále musí
týkat okolního Materiálního světa.)
Své přání a motivace k němu ideálně zapracujte
do svého Skupinového zázemí. Pokud své přání
provážete se světem Stínu a jeho reáliemi, je
dobrá šance, že vám to při hře otevře dveře k
bohatším interakcím (a tím k zajímavějšímu
roleplayingu).
Snažte se do svého Skupinového zázemí, motivací
a cílů vložit něco zajímavého a netradičního -
vyhraněnější nebo překvapivé cíle vašich postav
udělají zápletku zajímavější a dají vám více
příležitostí k výraznému roleplayingu.
Struktura hry
Turnaj je rozdělený do tří kol, každé s trochu
jiným stylem hry. V každém kole budete mít jasné
zadání, čeho byste měli dosáhnout - nehledejte v
něm žádné zrady a skutečně jděte za daným cílem.
Každé kolo bude mít také vlastní styl trochu
odlišný od ostatních.
(Narozdíl od loňska), kola budou stejně dlouhá a
budou mít v hodnocení turnaje stejnou váhu.
Detaily pro první kolo se dozvíte ještě před
akcí, detaily pro další dvě kola vždy na konci
kola předchozího. Využijte toho k rozmyšlení
svého dalšího přístupu, abyste v dalším kole
vždy hned věděli, co chcete dělat a alespoň
rámcově jak. Vždy nám dejte svůj plán vědět
předem, ideálně hned, co se pro něj rozhodnete -
váš PH v dalším kole se tak bude moct líp
připravit a hra tak bude zábavnější.
Hodnocení turnaje
Turnajové hodnocení není založené na průchodu
příběhem (překonání překážek, průchodu
kontrolními body atp.), ale na hodnocení
konkrétních aspektů vaší hry (roleplayingu,
tvorbě dramatických momentů, ale samozřejmě i
sehranosti a taktiky). Hodnocení neřeší morálku
nebo “správnost” vašich rozhodnutí a akcí - řeší
ale jejich vhodnost pro vaše Skupinové zázemí.
Pro každé herní kolo vám dáme konkrétní poznámky
a pár rad, které vám pomůžou pochopit, o co nám
v daném kole jde a jak to co nejlépe pojmout.
Obecné rady pro celé dobrodružství jsou
následující:
Žádný boj není nutný. V rámci hodnocení
se může projevit vaše taktika a sehranost, ale
jestli vyhrajete nebo prohrajete, nebo jestli se
boji vyhnete nebo z něj ustoupíte (nebo se
dokonce vzdáte) je jedno. (To neznamená, že se v
příběhu dá zcela vyhnout všem bojům.)
Přečtěte si
JaD popisy trpaslíků a jejich Rodů
(online). Velká část dobrodružství se bude odehrávat v
jejich městech a podzemích. Vaše postavy nemusí
trpaslíky a jejich společnost znát, ale vám jako
hráčům to během hry usnadní orientaci.
Registrace do turnaje
Nezávisle na registraci níže nám před turnajem
vyplňte základní informace o své družině - co
jste zač, jak chcete využít přání, jaké máte
Skupinové zázemí atp. (viz
tento formulář).
Formulář nám vyplňte nejpozději do neděle
25. února
Do turnaje se registrujete jako pětičlenná
družina.
Nejprve musíte vyplnit základní údaje o
každém členovi z vaší družiny - tedy
jméno, příjmení, tel. číslo a e-mail.
Dále nám sdělíte vaše
zkušenosti s RPG (začátečník/
pokročilý/ zkušený) a
zájem o stravování (cena bez jídla
600 Kč, s jídlem 850 Kč). Pokud vám některá
z těchto informací bude chybět, není možné
pokračovat v registraci!
Po vyplnění základních údajů si vybíráte
vypravěče na každý herní blok.
Pro každý herní blok musíte mít jiného
vypravěče.
Následně máte možnost
zvolit si nesoutěžní RPG hry, na které
máte jako turnajová družina přednostní
registraci do 28. 1.
V případě, že si každý v družině chce zahrát
něco jiného, počkejte na začátek registrace
pro jednotlivce v neděli 28. 1.
A také si zkontrolujte harmonogram,
abyste o nic nepřišli!
Po úspěšné registraci na našich stránkách
vám každému členu družiny přijde e-mail
ohledně platby.
Registrační poplatek 600 Kč je potřeba
zaplatit nejpozději 14 dní po obdržení
výzvy k platbě.
Pokud se budete registrovat později, tak
musíte zaslat poplatek
nejpozději do pátku 16. 2. 2024.
Poplatek 250 Kč za jídlo se bude
doplácet hotově na místě.
V rámci sobotního odpoledne proběhnou
turnaje v šermu a lukostřelbě. Zde není
potřeba se registrovat, stačí se zapsat na
místě před zahájením turnajů. Účastnit se
ale mohou pouze hráči turnaje v JaD!
Herní svět
Níže uvedené nejdůležitější informace ke světu
slouží pouze pro základní orientaci. Přečtěte si
tento dokument s podrobnostmi.
Temnota
Temnota je přírodní silou světa, která
neustále požírá jeho části (obvykle v řádech
let) a je domovem temných bytostí a věcí.
Noční vidění Temnotou nepronikne a všimnout
si Temnoty může vyžadovat hod.
Světlo a magie
Světlo je spojené se Sluncem, Měsícem a
magií. Světlo vrací části světa zpět, často
změněné. Zároveň ale přitahuje Temnotu.
Intenzivní světlo začne po čase oživovat
neživý svět a umožní s ním interagovat.
Všechna magie vyjma iluzí a maskování má
světelné projevy (Sesílání i působnost/Cíl).
Kolorit Temnoty a Světla je přirozená součást
světa a obyvatelé mu jsou přivyklí.
Kraj dobrodružství
Rmutná skála - město Skalních a Světlých
trpaslíků na povrchu v pohoří Balduvián.
Starosněm - město Podzemních trpaslíků v
hlubinách pod Balduviánami.
Rasy
Běžné rasy: Lidé, Trpaslíci, Elfové,
Půlorkové
Exotické rasy (přitahující pozornost):
Drakorození, Gnómové, Půlčíci, Tieflingové.
Exotické jsou i rody Temných a Krvavých elfů
a Ohnivých trpaslíků
Bohové
Celý svět uctívá ty samé bohy. Náboženství,
církve a jejich učení jsou různé.
Církev svíce: nejrozšířenější církev
okolo. Umírněnost, rovnováha, ctnost. Má několik
extrémnějších sekt, zejm. benvolentní
Rozpalovače a puritánské Zhasínače.
Vypravěči
Matěj Tomeček
I když už to bude nějakých deset let, co jsem si
poprvé zahrál Dračí doupě, pořád si připadám v
RPG světě jako nováček s velkou chutí objevovat.
Jsem fanouškem akce - soubojů, útěků,
pronásledování, vloupaček a co vás jen napadne.
Jako vypravěč mám ale především rád silné
příběhy plné morálních dilemat a dějových
zvratů, kdy mě pak baví sledovat, jak se mí
hráči vypořádávají s jejich následky. Z tohoto
důvodu poslední dobou preferuji otevřené
systémy, jejichž mechaniky nás s hráči neomezují
při vyprávění a spíše podporují naši fantazii.
Michal “Elfax” Šácha
Forever DM, který se rád soustředí na atmosféru
a příběh. Jako PH se soustředím hlavně na popisy
a dramatičnost scén, což se projevuje i v
soubojích, které radši beru jako akční scény z
filmů/knížek než jako pouhé hody kostkou. Rád
zkouším různé TTRPG systémy, kde mám nejvíce
zkušeností s D&D 5E. Jsem fanouškem hororu,
takže mnoho mých her má alespoň nádech hororu
(pokud se to hodí do hry).
Jiří “Ugy” Ugorný
Rád zkouším všemožné systémy, ale nejvíc doma
jsem v těch jednodušších, které mi umožní rychle
vyhodnotit všechny nápady hráčů. Protože čím víc
kreativity a aktivity vnáší hráči do hry, tím je
hra podle mě zábavnější. Snažím se být co
největším fanouškem hráčských postav, ale to mi
nebrání v tom jim občas hodit pod nohy nějaký
ten klacek. Přeci jen bez pořádných záporáků
nemohou existovat velcí hrdinové.
Šárka Kašparová
V RPG ráda hraju nebo vedu hrdinské a
dobrodružné příběhy, nejčastěji fantasy, ale
sci-fi je taky fajn a moje nejoblíbenější část
hry bývá objevování a průzkum. Baví mě, když
hráči hrají aspoň trošku kladné postavy,
spolupracují a vymýšlejí odvážná řešení pro
překážky na jejich cestě. Neznamená to, že jim
vždycky všechno vyjde, přeci jen: čím odvážnější
plán, tím vyšší riziko. Ale pokud to aspoň
trochu dává smysl, dostanou šanci se o to
pokusit.
Roman “RoVan” Vantuch
Přestože si zahraju takřka cokoli, jsem odvěký
fanoušek DxD systémů a poloprofesionální
vykradač mechanik a postupů všemožných jiných
her. Kromě různých herních festivalů, mě můžete
potkat každou první sobotu v měsíci v Ostravě v
čajovně Smokehill, kde pořádám otevřené hraní Z
Kopce. Každý měsíc uvádíme trochu jiný systém,
takže kdybyste měli zájem zkusit si něco nového,
rád se s vámi uvidím.
Jaroslav “Deusn” Noga
Eternal DM, který svých posledních 15 let
strávil vyprávěním nejrůznějších systémů od
vlastních (Úlomky Duše - vskutku nezvládnuté!)
až po existující (DrD1.6, DrD2, DnD e5, Call of
Cthulhu, Fate System). Jako vypravěč
upřednostňuji emocionální dopad příběhu na hráče
vyzývající jejich vynalézavost, spolupráci a
výzvu, kterou může představovat dobrá bojová
situace, hádanka či dramatické odhalení.
Upřednostňuji setting jako je horror, grimdark
nebo dark fantasy, ale nebráním se strčit nožku
do neznámých vod.
Jaroslav “Jamal” Malinkovič
Mám rád klišé, ať už se jedná o hlášky nebo typy
postav. To platí na obou stranách DM screenu.
Jako vypravěč upřednostňuji sílu momentu nad
pravidly. Oceňuji, když hráč před akcí vysvětlí,
čeho se snaží dosáhnout. Když by mohl stejného
výsledku dosáhnout v rámci pravidel, proč ho
nenechat udělat akci trochu víc cool podle jeho
představ.
Ze systémů jsem si jako vypravěč nejvíc oblíbil
SWADE v jeho různých podobách. Jako hráč si
užívám hry, při kterých můžu házet plnou hrstí
kostek (například Vampire: The Masquerade).
Jan “Stařec” Hykel
Herní poutník s nutkavou potřebou zkoušet nové a
další RPG systémy. Vyžívám se ve všem možném od
Pathfindera po Fall of Magic, momentálně mě baví
hry soustředěné spíš na vyprávění než mechanismy
(PbtA, FitD, Resistence) a objevuju krásy
pulpové akce. Kreativita a drama mi přijdou
zajímavější než integrita pravidel či příběhu.
Kateřina "Demonica" Švehlová
Jako GM i hráč jsem vyzkoušela spoustu systémů a
baví mě učit se nové mechaniky a přístupy ke
hře. Vedla jsem jednorázové hry i dlouhodobé
kampaně a užívám si hraní se známými tvářemi
stejně jako se skupinkou náhodných lidí, které
spojuje chuť si zahrát RPG. Hlavní je pro mě
zábava u stolu a dát hráčům prostor na
spoluvytváření příběhu, který se tak i pro mě
stává plný překvapení. Zaměřuju se na společné
vykreslení postav, budování světa, sociální
interakce a rychlé souboje. Vítám nováčky i
zkušené znalce.
Daniel Fojtík
Na RPG hry jsem narazil relativně nedávno a nyní
na SVČ Fokus vyprávím pro děti i dospělé. Můžu
říct, že má nejoblíbenější věc je správná
atmosféra a roleplay cizích postav. Užívám si,
když se děj pěkně zvrhne a ani já sám nevím, kam
nás příběh zavede. Mám totiž rád kreativitu
hráčů, která nás právě může zavést na
neočekávaná místa. Budu se na vás těšit!
Václav "Kapitán" Švejda
Za svou hráčskou kariéru jsem již vyzkoušel
nespočetné množství žánrů a systémů. Nemám žádné
jasné preference a rád střídám styly. Rád si
zahraji taktickými boji propletenou hru ve 4.
edici Dungeons and Dragons, detektivku v GUMSHOE
nebo horor ve World of Darkness. Mám rád
kreativní řešení problémů a nevadí mi občas pro
skvěle popsanou akci "ohnout" pravidla. Obecně
preferuji spíše vážnější stylizaci, ale nebráním
se ani prvoplánově vtipné hře.
Tomáš “Tomislav” Mužík
Jsem ten, kdo vždy nechává věci na poslední
chvíli, stejně jako tento medailonek. Sám sebou
prohlášený nejlepší vypravěč Apocalypse Worldu v
České a Slovenské republice a cca 5násobný
výherce LKD na Gameconu – z toho je jasné, že
mám radši vyprávěcí systémy a zcela upřímně
raději hraji než vyprávím – aneb sám sobě
největším kritikem (což neznamená, že ostatní
taky sem tam neschytaj). Ale všichni víme, jak
je těžké najít dobré vypravěče, a na Fokus Rollu
z těch, co znám, jich je spousta.
František „Sniper“ Neznaj
Kdysi na gymplu jsem upsal svoji duši PJskému
řemeslu a nezdá se, že by se to mělo změnit.
ADrD, Gurpsy, ADnD, DnD… a pak už ledasco, ať už
směrem k Fatu či PbtA. S tím, kolik jsem toho
zkusil, už neváhám si mezi systémy mechaniky
půjčovat, když se to hodí. Máloco vedu bez
úprav, nebo si udělám systém vlastní. No a pak
je tu chuťovka Tails of Equestria, kterou šířím
po republice a svědomitě rozšiřuji řady
každoročních hráčů Poníků. Ve hře si užívám,
když si sednu s hráči a dokážeme si vzájemně
nahrávat na zajímavé situace a zvraty.
Tvorba postavy
Níže uvedené nejdůležitější informace k tvorbě
postavy slouží pouze pro základní orientaci.
Přečtěte si
tento dokument s podrobnostmi.
Pokud chcete, tak vám s tvorbou postav
pomůžeme!
Dohodněte se celá družina s Rovanem na online
schůzce a on vás tvorbou postavy provede.
Kontaktovat jej můžete:
Pouze JaD + DnD 5e Příručka hráče Zázemí,
Odbornosti a kouzla
5. Úroveň
Vlastnosti 15, 14, 13, 12, 10, 8
Body výdrže průměrem
Odbornosti: +1 zdarma. Šťastlivec
(Lucky) a Vílí spřízněnost jsou vyřazené.
Rasy z JaD, u Lidí můžete použít
pouze základní variantu.
Exotické rasy budící pozornost:
Drakorození, Gnómové, Půlčíci,
Tieflingové,Temní a Krvaví elfové a Ohniví
trpaslíci
Skupinové zázemí
Zástupci moci získají přístup k
lokální Síti s Hodnocením 2.
Kumpanie vám dá jako nákladní mulu
sloužící obří podzemní ještěrku.
Společný původ jeden Neobvyklý
kouzelný předmět.
Šlechtická družina zvyšuje váš
výchozí Životní styl a dává vám diplomatický
status.
Gilda zvyšuje váš výchozí Životní
styl a jeden předmět v libovolné hodnotě
navíc.
Povolání
Právě jedno Povolání z JaD (žádné Kombinace /
multiclass)
Alchymista má Předměty/Lektvary v
hodnotě 5 Scén mezidobí.
Klerici a Chrámoví rytíři si
musí vybrat, ke kterému z bohů mají primárně
vztah.
Kouzelníci mají 18 Známých kouzel.
Šedá eminence má zdarma Síť s
Hodnocením 3.
Výbava
Rozepište si kompletní vybavení postavy
podle pravidel pro Naložení (Řádky) - konkrétní
zásoby a výbava budou důležité zejména (ale
nejen) ve druhém kole.
Můžete mít libovolné vybavení ze Zázemí a
zjednodušeného výběru vybavení u Povolání a
navíc: 0-20 zl: neomezeně, 0-49 zl: 1 předmět,
0-100 zl: 1 předmět, 101+ zl: žádný předmět
Cenu surovinových složek neřešíme.
Drobné výdaje jsou zahrnuty v Životním
stylu, podle něj máte i finance do startu.
(Střídmý 5zl, Pohodový 10zl, Zámožný 20zl,
Šlechtický 50zl)
Osobní zázemí ani počáteční vybavení povolání
nedává žádnou hotovost do hry.
Pro získání Výhody a to
po hodu kostkou, ale
před vyhodnocením úspěchu.
K provedení Vypjaté (re)akce, ve které
můžete provést právě jednu základní akci
(tj. Útok, ale ne Vícenásobný útok; kouzlení
je omezené jako kouzlení v Bonusové akci).
Iniciativa
Kromě běžné Iniciativy můžou PH v některých
situacích použít zjednodušenou narativní
iniciativu (tzn. pořadí vyplývající z popisu
situace, dění a akcí).
Vstávání a zvedání
Používáme pravidla pro Oponované vstávání a
zvedání věcí. (viz JaD volitelná pravidla)
Zásahy a Umírání
Za své postavy si budete Zásahy házet.
PH používají průměry. Pouze, když by postava
měla padnout na 0HP, si hodíme.
V prvním a druhém kole vám nehrozí smrt.
Místo Záchran před smrtí házíte ZH ODL SO 12
proti přetrvávajícímu zranění
(viz).
Házíte 3x, nebo do prvního selhání.
1 = Zranění a házíte dál (při 3. Záchraně
rovnou 2 Zranění)
20 = 1BV
Léčba Přetrvávajícího zranění:
1: Lékařství SO 15 a 1 dávka Lékařské
soupravy nebo Kouzla/Lektvary za +10BV.
2: následně Dlouhý odpočinek započatý s
plnou Výdrží a Kostkami obnovy a bez Únavy.
Magie, Světlo
Kouzlení vždy provází světelný efekt
úměrný Stupni kouzla (sesílání i
Cíl/působení).
Iluze a maskovací kouzla nesvítí, ale
rozjasňují širší okolí.
Vrozené magické efekty a tvorové
(Přítelíčci) mají vnitřní jas (světélkují,
neosvětlují).
S neživým světem ve Světle jde interagovat
pomocí Dovedností (i sociálních).
Noční vidění v Temnotě nefunguje (a
umožňuje tak vidět Temnotu samotnou).
Církev svíce: nejrozšířenější církev
okolo. Umírněnost, rovnováha, ctnost. Má několik
extrémnějších sekt, zejm. benvolentní
Rozpalovače a puritánské Zhasínače.